Vorden, 7 april 2017 – Afgelopen woensdag kregen wij het trieste nieuws te horen dat ons erelid Jan Borgonjen, na een kortstondig ziekbed,  op 65 jarige leeftijd is overleden. Jan is ruim 30 jaar geleden in contact gekomen met onze club en zette zich direct in als vrijwilliger voor onze vereniging. Zo heeft hij in het jeugdbestuur gezeten, is hij jeugdvoorzitter geweest, is hij bestuurslid geweest, heeft hij zich voor de sponsorcommissie in gezet en is hij voorzitter geweest van de jubileumcommissie in 2004. Maar wij zullen Jan het meeste herinneren als initiatiefnemer en drijvende kracht van het Wim Kuijpertoernooi dat hij vanaf 1991 maar liefst 25 jaar mede heeft georganiseerd. Hij fungeerde al die jaren als de kartrekker, initiator en de ‘motor’ achter het toernooi en heeft samen met de toernooicommissie ervoor gezorgd dat het toernooi al die jaren een ‘eyecatcher’ is geweest van onze vereniging.

Jan is geboren in buurtschap Delden getogen in Wichmond en heeft daar in zijn jeugdjaren bij de plaatselijke club Socïi gevoetbald. Jan was keeper en heeft ook in de senioren nog enkele jaren onder de lat gestaan . Ook in deze jaren heeft Jan zich al ingezet als vrijwilliger, o.a. jeugdleider, voor de voetbalclub Socïi en dat veranderde niet toen hij na zijn trouwen met Cecilia in Vorden kwam wonen. Mede doordat beide zoons Mark en Rob gingen voetballen bij v.v. Vorden, kwam Jan in aanraking met onze club en werd hij al snel gevraagd om zich in te zetten voor de jeugdafdeling. Het organiseren was helemaal zijn ding en vanuit deze eigenschap en kwaliteit heeft hij zich jarenlang verdienstelijk gemaakt binnen onze vereniging. Hij kwam al snel in het jeugdbestuur, werd zelfs enkele jaren jeugdvoorzitter vanwaar hij vanuit deze functie ook in het bestuur van de v.v. Vorden heeft gezeten, heeft zich in gezet voor de sponsorcommissie en was de kartrekker en initiator binnen de jubileumcommissie toen v.v. Vorden in 2004 het 75-jarig bestaan vierde. Toen in de jaren ’80 v.v. Vorden in de personen van Henk de Jonge en Jan Golstein een aantal jaren het Sorbo Jeugdtoernooi heeft georganiseerd, kwam Jan met het idee om aan het begin van het seizoen (augustus) ook een D-pupillentoernooi te organiseren bij onze club. Het toernooi, dat in 1991 vernoemd werd naar onze erevoorzitter de heer Wim Kuijper, werd binnen enkele jaren een zeer bekend jeugdtoernooi met, op het elftal van v.v. Vorden na, uitsluitend deelnemende profclubs uit binnen- en buitenland. Jan was helemaal in zijn element met het organiseren van dit tweedaagse festijn en verzorgde zowel de deelnemers, de PR, de sponsoring, wedstrijdzaken enz. enz. Maar hij begreep ook dat het na een aantal jaren te groot en te omvangrijk werd en formeerde daarom een toernooicommissie. Na ongeveer 18 jaar had hij het idee geopperd om er mee te stoppen, maar gelukkig kwam hij weer snel op deze beslissing terug en zodoende heeft hij nog tot en met het 25e toernooi in 2015 als initiator, organisator, binder en ‘gezicht’ gefungeerd van het internationale Wim Kuijper D-jeugdtoernooi.

Toen hij samen met de toenmalige commissieleden in augustus 2015 dus voor de laatste keer het toernooi had georganiseerd, is hij op de zondagmiddag vlak voor de finale van het toernooi door de vereniging bedankt voor al zijn energie en inzet en werd hij tot erelid benoemd van v.v. Vorden (Jan Borgonjen, erelid v.v. Vorden)

Hij had zelf nog zoveel plannen en zette zich de laatste jaren ook op allerlei gebieden enorm in voor de gemeenschap Vorden en ook binnen v.v. Vorden had hij al aangegeven om nog ‘mooie dingen’ te gaan doen ….. Het heeft niet zo mogen zijn en wij zullen deze week afscheid moeten nemen van Jan Borgonjen, erelid van onze vereniging. Wij zullen Jan blijven herinneren als een enthousiaste, gedreven en enorme organisator die heel veel heeft betekend voor onze voetbalvereniging Vorden. Zijn naam zal altijd gekoppeld blijven aan het Wim Kuijpertoernooi zowel binnen als buiten onze club.

Wij wensen Cecilia, Mark en Chantal, Rob en Marieke en de kleinkinderen heel veel sterkte en kracht in deze moeilijke tijd.