Vorden, 25 maart 2018 – In een pittige, strijdlustige en interessante derby met meer beleving dan finesse heeft Vorden 1 met 2-0 verloren van AZC in Zutphen. Terwijl AZC in 2018 maar liefst 6 keer achter elkaar had verloren, wist het vanmiddag tegen Vorden toch extra energie vrij te maken en streed met hart en ziel voor haar eerste overwinning in dit kalenderjaar. Vorden behaalde qua duelkracht, beleving en strijdlust ook een voldoende, maar was alleen in de voorhoede net ff iets minder scherp dan AZC en daar werd uiteindelijk het verschil gemaakt bij AZC.

Hij zal tijdens de verliespartijen van AZC  door zijn eigen supporters en aanhang binnen AZC best wel kritisch bejegend worden en zal dan ook niet iedere week een ruime voldoende zoals gisterenmiddag, maar in de wedstrijden van Vorden tegen AZC waarin wij spits en aanspeelpunt Remi Havenaar altijd zien acteren is hij constant aanspeelbaar, draait handig en makkelijk weg en is altijd betrokken bij de beslissende acties in en rondom het 16 metergebied. Zo was het in 2015 in de 3e klasse tijdens de 3-2 overwinning van de blauw-witten en vorig seizoen in de 2e klas I, toen AZC in Zutphen met 4-1 wist te winnen en ook vanmiddag tijdens de 2-0 overwinning stond de sterke spits  op twee beslissende momenten in de spotlights. In de 65e minuut was het raak toen hij met een droge knal vanaf 18 meter de 1-0 aan liet tekenen en in de 91e minuut toen hij op de achterlijn twee verdedigers van Vorden verschalkte en met een voorzet de assist gaf op de beslissende 2-0.  Door deze twee acties werd de wedstrijd, die op basis van beleving, duelkracht, inzet en spelbeeld in evenwicht was, in het voordeel van AZC beslist en de overwinning was uiteindelijk ook wel verdiend te noemen omdat de lepigheid van spits Havenaar voetballend het verschil maakte.

Het begon allemaal nog wel aardig voor Vorden, want in het eerste kwartier lieten Daan Horstman en Tom klein Kranenbarg met een aantal aanvallende acties zien dat het 1e via de zijkanten het gevaarlijkste was. Een hakbal uit de lucht van spits Gijs van der Veen na een voorzet van Daan Horstman via de linkerkant in de 10e minuut was een mogelijkheid voor Vorden in deze beginfase. Toch kwam na zo’n minuut of twintig AZC steeds beter in de wedstrijd en namen zij het laatste kwartier van de 1e helft vaker het initiatief over. De strijd op het middenveld viel in het voordeel van AZC, met de soms even fabelachtige (traptechniek, kopsterk en doelgericht) als irritante aanvoerder Buurmeijer en zijn kompaan en uitblinker Beltman, terwijl bij Vorden alleen Roy Böhmer een ruime voldoende haalde. Koen Oosterhuis moest na 20 minuten al naar de kant met een blessure en Sven Mulder speelde net ‘te flets’ waardoor Vorden in deze derby op de belangrijkste plek van het veld niet haar stempel kon drukken. Er waren echter geen kansen te noteren aan beide kanten en vandaar dat de 0-0 tussenstand even logisch als verdiend was.

In de tweede helft bleef AZC de iets meer dreigende ploeg alhoewel het nog steeds een strijd bleef met veel duels op het middenveld en weinig finesse. Tot dus de 65e minuut toen de laatste man van AZC, die samen met de keeper uit Zutphen al twee keer het ons Wikee de Vikingtournooi op hun naam hebben geschreven, handig wegdraaide van spits Frank Hiddink bij een verdedigende actie. Hij liep op richting het middenveld en gaf een breedtebal op de rechtsback van AZC. Mede door het veld raakte hij de bal echter verkeerd en zodoende kwam het leder precies tussen de rechtsback en ons middenveld in, waarna Roy Böhmer uit zijn positie werd gelokt omdat hij de strijd om de bal aan moest gaan. Beide kwamen precies gelijk bij de bal, maar deze stuiterde zodanig dat de rechtsback van AZC er mee vandoor kon. Met één klutsbal stonden ineens Daan, Frank, Gijs, Tom en dus Roy voor de bal en was er een meertal-situatie voor AZC op het middenveld. De enige overgebleven middenvelder Sven Mulder werd slim weg getrokken door twee lopende mensen waardoor de inspeellijn naar spits Remi Havenaar vrij kwam en deze nam de bal handig mee, trok iets naar buiten en haalde droog uit in de verre hoek; 1-0!

De resterende 20-25 minuten ging Vorden wat meer naar voren voetballen, zette iets meer druk en nam dus ook meer risico om toch op dat moment de verdiende 1-1 te maken. Uit een cornerbal kopte Stefan Eggink net naast, via het achterhoofd van Bas Abbink verdween een doelpoging net langs de linkerpaal en in de 80e minuut kreeg Frank Hiddink de beste kans op de gelijkmaker. Via een voorzet vanaf de linkerkant van Daan Horstman kreeg Frank de bal perfect, maar ook onverwachts voor. Hij schrok van deze buitenkans en raakte de bal helemaal verkeerd en mikte zodoende vijf meter buiten de 2e paal en omdat Sven Mulder daar in buitenspelpositie nog weer met een kopbal voor een tweede doelsituatie wilde zorgen werd hij terecht afgefloten.

De koek was op voor Vorden, AZC kon steeds vaker de bal bij spits Havenaar krijgen en deze rommelde, draaide in en uit en zette zijn lichaam telkens heel slim in het duel om zodoende balbezit te houden. Vorden kon zodoende de druk niet vooruit houden en toen in de 91e minuut AZC ook nog eens de 2-0 werd gemaakt was het ‘over en uit’ voor Vorden 1 en moest het de derde nederlaag in vijf wedstrijden in 2018 accepteren.

Voor de 3e keer in vier jaar tijd werd de derby tegen AZC gespeeld en alle drie keer verloor Vorden in Zutphen, terwijl in al deze seizoenen de thuiswedstrijd in Vorden altijd gewonnen werd. Vorden moet nog 11 wedstrijden spelen en AZC 9 terwijl zij beide 18 punten hebben. AZC gaat er vanuit dat zij minstens 11e worden en als ook Vorden minstens op de huidige positie blijft staan dan is in ieder geval verzekerd dat ook volgend seizoen deze wedstrijd, die zowel in Vorden als vanmiddag in Zutphen 750 toeschouwers trok, weer op het programma staat.