Vorden, 4 april 2018 – Vorden ‘Onder 21’ heeft dit seizoen voor het eerst mee gedaan met de Beltona Competitie. Deze twentse variant van de Euregio-Competitie bestaat al bijna 20 jaar en heeft altijd bestaan uit 8 tot 10 poules met in totaal 30 tot 40 verenigingen. Sinds vorig jaar heeft het ook een ‘achterhoekse poule’ en daarin is v.v. Vorden dit jaar gevraagd om aan mee te doen. Samen met Concordia Wehl, DZC’68 en Zelos heeft het ‘Onder 21’ team dit seizoen in totaal 6 wedstrijden afgewerkt en gisterenavond was de laatste wedstrijd tegen Zelos.

Vorden ‘Onder 21’ speelde gisterenavond met 4 spelers uit het 1e elftal, Guido Beerning, Sven Mulder, Gijs van der Veen en Tom klein Kranenbarg, 2 spelers uit het 2e elftal, Ties Wentink en Chris Heuvelink, 4 spelers uit het 3e elftal, Patrick groot Jebbink, Mart Boers, Bas Esselink en Kevin Vliem en 4 spelers uit de JO19-1, Michel Cornelis, Esli Lindenschot, Sander Eggink en Anne Hezemans. Tegenstander Zelos had na 4 wedstrijden 10 punten behaald en had de eerste wedstrijd tegen Vorden met 6-2 gewonnen. De ploeg uit Zelhem moet naast Vorden ook nog uit tegen Concordia Wehl spelen en had aan 1 overwinning genoeg om zich te plaatsen voor de finaledag. Vorden ‘Onder 21’ speelde de eerste twee wedstrijden zonder spelers uit het 1e elftal, maar al gauw bleek dat het niveau van deze competitie een stuk hoger lag dan de Euregio-competitie en vanaf dat moment is intern besloten om per wedstrijd ook l 2 of 3 leeftijdsgerechtigde spelers uit de 17-koppige selectie van trainer Michel Feukkink te halen. Spelers als Gijs van der Veen, Tom klein Kranenbarg, Sven Mulder, Guido Beernink, Ate Barendsen, Bas Abbink en Koen Oosterhuis voldoen nog aan het leeftijdscriterium, omdat er ook altijd twee dispensatiespelers van ‘Onder 23’ mee mogen doen. In de laatste vier wedstrijden speelde het team van Vorden ‘Onder 21’ goed mee, kon het er een echte wedstrijd van maken en behaalde zodoende het gewenste niveau waardoor vooral jonge 1e jaars seniorspelers veel hebben geleerd en vooruitgang hebben geboekt.

Gisterenavond was het team, dat deze avond gecoached werd door 2e elftaltrainer Dion Kruip, erop gebrand om in de laatste poulewedstrijd een resultaat neer te zetten, maar het werd in het eerste kwartier van de wedstrijd flink terug gedrongen door Zelos. De oranjehemden speelden dwingend vooruit met veel beweging en diepgang in de voorhoede en met een tweetal gevaarlijke sterke buitenspelers. Vorden kon geen druk vooruit zetten ook al omdat de ruimte tussen de drie voorhoedespelers bij het afjagen veel te groot was. Toch kwam er na een minuut of twintig meer evenwicht in de wedstrijd en dit was vooral een verdienste van de beide middenvelders van Vorden, Ties Wentink en Gijs van der Veen. Zij wonnen vaker de duels op het middenveld, dwongen zodoende af dat zij aangespeeld durfden te worden en brachten in balbezit de voorhoede in stelling. Het werd zodoende een open, snelle wedstrijd met veel kansen, waarbij aangetekend dient te worden dat Zelos aan de bal iets vaster en beter was, maar dat de beste kansen voor Vorden waren. Tom klein Kranenbarg had al twee keer met gevaarlijke schoten het doel van Zelos bestookt, toen hij in de 35e minuut zich knap vrij speelde in de 16 en met links uithaalde. De keeper van Zelos keerde deze inzet en ook de rebound van Guido Beerning werd een prooi voor de sluitpost en zelfs de derde poging van Bas Esselink werd uit het doel gekeerd al was het nu een speler van Zelos die ternauwernood kon redden.  Zelos had vooral in de rechtsbuiten een gevaarlijke speler en deze toonde zijn traptechniek ook nog een keer toen hij een moeilijk stuiterende bal prachtig met een dropkick naar beneden duwde en gevaarlijk voorlangs schoot.

Na de rust bleef het tempo hoog en Zelos wilde perse voor de overwinning gaan om zich zodoende te plaatsen voor de finaledag. Toch moest het een aantal keren verdedigend flink aan de bak, aangezien Vorden ook in deze fase van de wedstrijd voorin kansen bleef afdwingen. Spits Guido Beerning pikte zijn momenten eruit en kwam een aantal keren gevaarlijk door en ook Tom klein Kranenbarg was aan de rechterkant vaak gevaarlijk. In de 65e minuut werd een handsbal bestraft met een vrije trap en vanaf 17 meter krulde Guido Beerning deze bal keurig in de korte hoek en bracht de stand zodoende op 1-0. Zelos zette een tandje bij en ging in een nog hoger tempo op zoek naar de gelijkmaker en deze kwam er in de 75e minuut toen bij de 2e paal een voorzet die over iedereen heen viel knap werd binnen geschoten.

In het laatste kwartier kreeg Zelos nog een penalty maar deze werd gekeerd door Esli Lindenschot en toen leek het op 1-1 uit de draaien ook al kreeg in een scrimmage Zelos nog twee keer een schietkans die uiteindelijk miraculeus door Esli Lindenschot werd gekeerd. Toch kwam uiteindelijk de 1-2 op het scorebord, omdat in de 82e minuut een slecht weg gewerkte cornerbal vanaf randje 16 ineens op de slof werd genomen en de bal als een granaat in de rechterhoek werd binnen geschoten.

Vorden ‘Onder 21’ heeft weliswaar zichzelf niet kunnen belonen met een punt, maar kan terug zien op een leerzaam en nuttig eerste jaar in de Beltona Competitie. Het niveau maar vooral het tempo is hoog en moet je inschalen tussen ons 1e en 2e elftal in. Vooral de 1e jaars senioren Ties, Chris, Kevin, Mart, Bas, Tim, Guido en Sven hebben hele nuttige en pittige wedstrijden op niveau kunnen spelen en ook de JO19-1 spelers als Niels, Dieuwerd, Kris, Anne, Michel, Sander en Luuk hebben met deze competitie alvast kunnen ruiken aan het seniorenvoetbal.

Wij wensen hierbij de prima tegenstander Zelos veel succes met de finaledag!