Voor beide ploegen was het dit seizoen bekend dat de beslissing zou vallen op de één na laatste speeldag, wanneer Vorden 3 en sp. Lochem 4 tegen elkaar zouden spelen. De overige wedstrijden werden allemaal vrij eenvoudig gewonnen, behalve dat Lochem zich één keer vergiste en over de ‘bananenschil’ van Warnsveldse Boys uit gleed. Vorden 3 had dan ook 1 punt voorsprong en wist vandaag dat het bij winst kampioen zou worden. Bij een gelijkspel zou de beslissing volgende week vallen en dan zou bij winst Vorden 3 alsnog kampioen zijn. Zou Sp. Lochem 4 vandaag winnen, dan nam het de koppositie over en met twee punten voorsprong volgende week aan winst voldoende hebben om hun kampioenschap te vieren. Geheel tegen de verwachting in werd het vandaag een eclatante 6-2 overwinning en kon de aangerukte champagne ontkurkt worden.

Vorden 3 is drie seizoenen geleden ontstaan, toen de toenmalige seniorencommissie een keuze moest maken hoe het 3e elftal in te vullen, aangezien de spelers vanuit 2021-2022 van het 3e hadden aangegeven graag met een aantal andere spelers van dezelfde leeftijd in een nieuw te vormen 4e elftal te gaan spelen. Vorden 7 was toen net een jaar daarvoor (2020-2021) opgericht en dat bestond allemaal uit spelers van het geboortejaar 1999, 2000 en 2001. Zij waren fanatiek, hadden een vaste trainer en coach en waren dus ambitieus en kregen de kans om het 3e elftal te worden vanaf seizoen 2022-2023. Afgelopen jaar draaiden ze al direct goed mee en eindigden zij in de top 3 (met o.a. Vorden 4, het nieuwe hierboven genoemde team), maar dit seizoen hadden zij maar één doelstelling en dat was kampioen worden. In de afgelopen twee jaar zijn er nog een aantal nieuwe spelers bij gekomen, waardoor er uiteindelijk een groep van 20 spelers ontstond en zij hebben dit seizoen met de trainers Rutger Wullink, Jordi Houwen, coach Dick Zelle en verzorger Willem Post echt een geweldig seizoen gedraaid. Iedere donderdagavond was er een groep van zo’n 14 á 15 man aanwezig om lekker fanatiek te trainen en zondagmorgen werd iedere tegenstander opgerold en met duidelijke cijfers verslagen, behalve ….. Sportclub Lochem 4.

Vorden 3 had namelijk met deze buurman uit Lochem een soortgelijk team in de competitie. Ook zij zijn allemaal leeftijdsgenoten, ook zij vormen een zogenaamd ‘vriendenelftal’ en ook zij zijn kwalitatief veruit de beste van de competitie samen met …. Vorden 3. De eerste wedstrijd van het seizoen tussen beide kemphanen eindigde dan ook in een gelijkspel en vandaar dat iedereen wist dat in de kraker op de één na laatste speeldag de beslissing zou brengen. Vorden 3 had vanmorgen 1 punt voorsprong en met nog 2 speelronden te gaan wist Vorden 3 dus dat het met een overwinning kampioen zou worden.

Beide ploegen begonnen op dezelfde wijze aan de wedstrijd en hanteerden beide dezelfde tactiek. Het centrale duo van beide elftallen speelden ver (horizontaal) uit elkaar en beide hadden ook een verdedigende speler op de spelmaker (nummer 10 aan beide kanten) gezet. Bij Vorden was Pelle Hoppen de nummer 10 en hij moest telkens de verdedigende middenvelder van Lochem bij zich dulden. Bij Lochem werd de nummer 10 geschaduwd door Bart Bouwmeester en Bart behaalde deze morgen een dikke voldoende! Door dit speltype was het wel zo dat geen van beide partijen er voetballend doorheen kwam en het wachten was op een individuele actie of een dood spelmoment. In de 15e minuut kwam Sportclub Lochem dan ook op voorsprong door een scrimmage na een vrije trap en dit werd gedecideerd afgewerkt door de uitclub. Vorden 3 leek ff aangeslagen, want zij hadden de wedstrijd zo goed in de grip. Net voor deze 0-1 hadden de geel-zwarten eigenlijk op 1-0 moeten komen door Joy en vandaar dat de teleurstelling van de 0-1 nog groter was. Maar na 25 minuten kreeg Vorden een penalty, doordat Pelle Hoppen onregelmentair neer werd gehaald in de zestien. Jart Lucassen speelde sowieso een dijk van een wedstrijd samen met Bram Makkink als centraal duo, maar ook deze penalty benutte hij zeer koelbloedig en strak.

Inmiddels had Sp. Lochem de keeper moeten wisselen voor een veldspeler en dat was een dubbele slag voor de uitploeg. Sowieso moesten zij een goede veldspeler missen en tevens misten zij toen een echte keeper. Maar aangezien er door de keepers meer mee gevoetbald moest worden, dan dat er echt reddingen gemaakt moesten worden, deed deze vervanger het in de goal bij Lochem prima. Maar vlak voor rust was het toch Pelle Hoppen die met een prima individuele actie zichzelf vrij speelde en met links de bal keurig onderin de hoek schoot : 2-1.

Na de rust ging Vorden direct door met het druk zetten en naar voren spelen en eigenlijk was het vanaf de 1e minuut duidelijk welke ploeg de meeste kans maakte op het kampioenschap. In de 50e minuut was het weer Pelle Hoppen die uit een vrije trap de 3-1 maakte en daarna voelde iedereen bij v.v. Vorden dat dit niet meer fout kon gaan. Het elftal speelde met de juiste instelling en beleving, de vervangers kweekten zich prima van hun taak en telkens werd er in balbezit goede keuzes gemaakt en was er veel dreiging naar voren. In de 65e minuut bracht Bart Jansen, die ook een uitstekende wedstrijd speelde op het middenveld, met een prachtig afstandschot de 4-1 op het scorebord en hij mocht direct daarna gewisseld worden. In de slotfase was het Kasper Weenk en Bram Makkink die beide op een prima wijze een loopactie afrondde met een bekeken schuiver.

Vorden 3 had zeer verdiend deze beslissende kraker gewonnen en Sportclub Lochem 4 toonde zich ook een sportieve verliezer en bleef wel strijden en een juiste wedstrijdmentaliteit tonen en brachten met een bekeken vrije trap de eindstand nog op 6-2. De champagne kon ontkurkt worden, het juichen, springen en schreeuwen kon beginnen en natuurlijk met z’n allen op de foto en onder de douche. Na afloop ontbrak natuurlijk ook de sigaren niet en had Dick Zelle nog weer prachtige kampioensshirts geregeld (klasse!). Het bleef nog lang onrustig op het Sportpark …..