Het leek de beide kinderen van Ruud Eggink (geboren in 1944 aan de Kerkstraat in Vorden en nu al 25 jaar wonend in Nijverdal) wel leuk om ter gelegenheid van zijn 80e verjaardag, hun vader een ‘dagje Vorden’ aan te bieden. Naar het geboortehuis (Kerkstraat), de boerderij/pension (hoek ruurloseweg/wildenborchseweg)  waar hij is opgegroeid, de lagere school, hotel Bakker natuurlijk voor de lunch en daarna ook nog ff naar het zwembad en …. het voetbalveld van v.v. Vorden. Want Rudi Eggink heeft een verleden bij onze club en houdt de club nog altijd in de gaten en toen hij onverwachts op zaterdagmiddag op het met klussende vrijwilligers bezette Sportpark terecht kwam, haalde hij direct allerlei herinneringen op.

‘Het Sportpark ligt hier nog steeds net zo mooi in de bossen als toen ik in de jaren ’60 en beginjaren ’70 bij Vorden voetbalde. Alleen hebben jullie het nu wel wat mooier voor elkaar met de velden, want dat was altijd heel slecht en moeilijk met die zandgrond van het Grote Veld’, begint Rudi zijn betoog, terwijl hij enkele stappen zet op het hoofdveld van v.v. Vorden. Kees Jansen nam de rol van gastheer op zich, toen het gezelschap bestaande uit vader Ruud en zoon en dochter Eggink onverwachts onder de poort door ons Sportpark op kwam lopen. ‘Oh, loop maar ff mee naar de bestuurskamer, want daar hebben wij nog een aantal fraaie foto’s aan de wand hangen en dan nemen we zo direct ook nog ff een kop koffie in de kantine’, vertelde Kees aan het drietal. Met veel plezier ging hij al wijzend naar allerlei voetbalelftallen de zwart-witte foto’s af en herkende spelers als Jan Lindenschot, Henk Golstein, Derk Besselink en Eef Eggink, allemaal spelers die geboren zijn midden en eind jaren ’40 en dus nu de respectabele leeftijd hebben van tegen en rond de 80 jaar. ‘Ja kijk, hier sta ik aan de zijkant als aanvoerder van het 3e elftal. Ik woonde toen al in Ruurlo, maar bleef op zondagmorgen bij Vorden voetballen en toen werden wij dat seizoen ook kampioen. Naast mij staat de leider/coach van het elftal, Jan Jansen, mooie kerel was dat, heel veel mee gelachen en deed enorm veel voor de vereniging’. ‘Oh ja’,  knikte Kees staand naast de beide kinderen van Rudi Eggink in de bestuurskamer, ‘dat vind ik wel mooi dat je dat zegt, want dat is mijn vader … ‘.

En zo ging het nog een tijdje door met herinneringen en mooie verhalen en in de kantine onder het genot van een kop koffie overhandigde Kees aan Ruud het jubileumboek van v.v. Vorden ‘langs de kalklijn’ en zowel Ruud zelf als de beide kinderen genoten volop van dit bezoek aan v.v. Vorden. Hij ging daarna ook nog ff naar de buurman ‘Zwembad in de Dennen’, want hij was in de jaren ’60 ook nog actief geweest bij de waterpolovereniging en was in de zomermaanden dus vaak in het zwembad te vinden. ‘Ik heb nog met Ab Velhorst (sr) gespeeld en zijn vrouw Diny waterpolode ook en we hadden training van badmeester Verstoep, fanatieke kerel was dat, maar ook hier enorm mooie tijd beleefd. We hadden in de Achterhoek ook vaak toernooien met feestavonden en dan met z’n allen op de fiets weer terug … prachtig!

‘Ik volg v.v. Vorden nog altijd en iedere week kijk ik de uitslagen en de website na, want ondanks dat ik op m’n 28e ben vertrokken uit Vorden en door het hele land heb gewoond, blijf ik toch geïnteresseerd in mijn geboortedorp. Ben ook lid van Oud-Vorden, dus ook op die manier krijg ik nog veel mee van wat er in Vorden allemaal gebeurt.’

Ondergetekende werd geapped door Kees dat er een man uit Nijverdal op bezoek was bij v.v. Vorden en ik dacht direct aan Rudy Eggink. Sinds de receptie van het 90-jarig bestaan hebben wij een aantal keren contact gehad en ik vond het een leuk idee om hem ff op te zoeken, want ik wilde hem ook laten zien dat hij vereeuwigd is op de reclame(foto)borden voor het kunstgrasveld. Hij was inmiddels echter al op het zwembad aangekomen en heb hem dus toen beloofd om deze foto op de site te zetten. Het was een wedstrijd tussen Vorden en PAX in 1966. Het Sportpark bestond toen nog uit 2 velden, die parallel naast elkaar lagen en waar achter veld 2 een grote bult zand lag. Het hoofdveld is nog precies hetzelfde en we zien Rudi Eggink in een verdedigende actie samen met doelman Henk Golstein een aanval van PAX onschadelijk maken. Henk Golstein verdedigd het doel aan de boskant en aan de lange zijde zien wij vele supporters keurig achter een ijzerdraadje aan de zijlijn staan om Vorden aan te moedigen.