Afgelopen zaterdag was het een drukte van belang op de velden van Keyenburgse Boys, want samen met een groot aantal voetbalclubs uit de directe omgeving werd het eerste Mini-F toernooi van dit seizoen georganiseerd en daar waren de ‘geel-zwarten’ uit Vorden ook vertegenwoordigd.  Bij de start van deze competitie was er bij v.v. Vorden sprake van 29 teams, 613 leden en geen Mini-F teams. Het jongste team dat ingeschreven stond bij de KNVB was het JO8-1 team, maar in de afgelopen weken zijn er ineens een grote groep nieuwe en jonge spelers en speelsters bij gekomen. Zodoende is er vanaf vorige week toch weer sprake van twee Mini F-teams en vanaf Fase II van de competitie 2024-2025 (begin november) heeft v.v. Vorden ook een JO8-2 team. In totaal hebben wij als vereniging nu 22 leden uit geboortejaar 2017 en 2018 (5-6 en 7 jaar oud), is het aantal teams gestegen van 29 naar 32 en is het ledenaantal gestegen van 613 naar 626. Een mooie ontwikkeling bij onze club en wij wensen alle nieuwe en jonge leden heel veel plezier op de woensdagmiddag-training en de eigen (avond) teamtraining en bij hun eerste wedstrijdjes bij de Mini F of bij de JO8-1 en JO8-2.

Sinds 2008 heeft v.v. Vorden een Mini F afdeling. Deze spelvorm is destijds in het leven geroepen om de beginnelingen al iets te laten wennen in het partij spel voordat ze direct al bij de F-jes (toen nog) op een half veld moesten gaan voetballen. Vorden heeft in de afgelopen 15 jaar altijd samen gewerkt met Warnsveldse Boys, FC Zutphen, AZC, Brummen, Oeken, Almen enz. enz. om per Mini F team een keer of zes-zeven per half jaar op een zaterdagmorgen onderlinge wedstrijdjes te organiseren. Op den duur konden deze kinderen de stap maken naar de F-jeugd en waren ze al iets gewend. In 2018 heeft er een grote reorganisatie plaats gevonden bij de KNVB omtrent het pupillenvoetbal. Allereerst werd er niet meer met twee geboortejaren gewerkt in de F- E en D-pupillen, maar werden er teams per geboortejaar gemaakt : JO8, JO9, JO10, JO11 en JO12 (onder 8, onder 7 enz.). Daarnaast werden de veldjes en  het aantal kinderen per team ook aangepast. In plaats van zeven tegen zeven op een half veld werd het nu per leeftijdsgroep vijf tegen vijf zonder keeper, vijf tegen vijf met keeper, zes tegen zes en zeven tegen zeven en dat allemaal ook nog met aangepaste veldafmetingen en aangepaste doeltjes.

Bij v.v. Vorden hebben wij echter ook na deze reorganisatie vast gehouden aan de Mini F, waarin in een 4 tegen 4 wedstrijdopzet met afwijkende doeltjes tegen elkaar wordt gespeeld zonder keeper. Nog steeds vinden wij bij v.v. Vorden dat deze wedstrijdvorm een prima introductie is voor het veldvoetbal vanaf de JO8. Dit seizoen leek het echter, net als vorig seizoen, zo te zijn dat er geen voldoende aanbod zou zijn voor een Mini F team.

Maar de woensdagmiddagtraining gaf al aan dat de aantallen ‘van het korte spul’ weer de goede kant op ging en een ‘wervingsactie’ van een enthousiaste vader, lid van onze club en speler van Vorden 8 zorgde ervoor dat er in de laatste 2 weken maar liefst 13 aanmeldingen binnen zijn gekomen van nieuwe leden van geboortejaar 2017 en 2018. Het zorgt ervoor dat er op maandag nu een groep van 13 spelers traint onder leiding van Robin Koster en Bas Wiskamp. Natuurlijk zijn ze ook op woensdagmiddag aanwezig op onze techniektrainingsmiddag onder leiding van Han Piels en in onderling overleg met de JO8-JO9 coördinator Wilco Schouten van de TJC is er dus besloten om met twee Mini F-teams mee te doen aan de onderling toernooien.