De KNVB heeft het afgelopen seizoen een versterkte degradatieregeling in het zondagvoetbal bij de A-categorie (standaardelftallen) in het leven geroepen en dit zal ook het volgende seizoen (2023-2024) nog een keer plaats vinden. Zodoende wil men de huidige piramide (3e divisie t/m 5e klas) met een ‘scheve top’ vanaf 2024-2025 weer in het gareel krijgen en dus vooral in de 4e en 5e klas meer (regionale) clubs krijgen zodat de piramide weer ‘recht’  getrokken wordt. De scheefgroei is voornamelijk ontstaan door overgang van zondagclubs naar zaterdag en door het aantal fusies en/of opzeggen van prestatie-elftallen bij verenigingen. De piramide krijgt zowel op zaterdag als op zondag door deze maatregel weer de gewenste vorm met een smalle top (3e divisie, 2e divisie, 4e divisie, 1e en 2e klas) en een brede fundering (3e, 4e, 5e klas). In de 2e klas waarin Vorden dit seizoen heeft gespeeld hield deze versterkte degradatieregeling in dat de nummers 14,13,12 (SDC’12, Witkampers, AZC) rechtstreeks zijn gedegradeerd en de nummers 9,10 en 11 (Reutum, Eilermark en Lemelerveld) nog extra wedstrijden moeten spelen in de nacompetitie om degradatie naar de 3e klas. Aan de bovenkant promoveren natuurlijk de beide kampioenen (Grol en STEVO), maar is er voor de periodewinnaars (ATC’65, De Tukkers, Bon Boys en VVG’25, DVC’26 en Union) maar een kleine kans op promotie, want uit een groep van 38 (!) ploegen gaan uiteindelijk maar 3 ploegen naar de 1e klas. Vorden 1 heeft zichzelf met een keurige 7e plaats garantie gegeven voor wederom een seizoen in de 2e klas en de komende weken geven wij via onderstaande uitleg inzicht in de ontwikkelingen van de andere clubs in de 1e, 2e en 3e klas, zodat uiteindelijk eind juni duidelijk zal worden welke clubs  volgend seizoen samen met Vorden in de 2e klas uitkomen.

Gisteren zijn de laatste (finale)wedstrijden gespeeld in de nacompetitie van 2022-2023. Vanuit de 2e klas naar de 1e klas waren er van de 38 ploegen uit Oost, Noord en Zuid II nog 6 finalisten over en zij speelden drie onderlinge finales om uiteindelijk 3 plaatsen in de 1e klas. Union uit 2H was één van de 6 finalisten en de enige vertegenwoordiger vanuit de afdeling Oost. Zij verloren echter de wedstrijd tegen TSC (Oosterhout) en blijven dus nog een seizoen in de 2e klas. Vanuit de 3e naar de 2e klas waren er 2 finales met vertegenwoordigers vanuit Oost, namelijk Lemelerveld tegen SC Barbaros (Hengelo OV) en Beuningse Boys tegen Quick 1888. Lemelerveld heeft gisteren verloren en degradeert dus samen met Reutum en Eilermark uit 2I naar de 3e klas en Beuningse Boys heeft gewonnen van Quick en behoudt dus haar plek in de 2e klas door de nacompetitie te winnen. Barbaros heeft door de overwinning op Lemelerveld een plek in de 2e klas veroverd, maar heeft afgelopen maanden besloten om volgend seizoen op de zaterdag te gaan voetballen. Deze club uit Hengelo OV komt dus niet in het onderstaande rijtje terecht van 18 clubs uit de regio Oost voor de 2e klas in het seizoen 2023-2024.

Vanuit 2H blijven Bon. Boys, de Tukkers, Suryoye M., Vorden en Schalkhaar in de 2e klasse. Vanuit 2I blijven Union, DVC’26, VVG’25, Varsseveld, DIO’30, Beuningse Boys en DCS in de 2e klasse. Vanuit de 1e klas komt als degradant Leones en Columbia in de 2e klas. Vanuit de 3e klas komen de kampioenen Markelo, Trekvogels, Westervoort en RSC in de 2e klas. Tenslotte gaan ATC’65, Theole, BWO  en Barbaros naar de 2e klas van de zaterdagcompetitie.

Zodoende blijven er dus 18 ploegen over uit de regio Oost en zal het dus niet zo zijn dat er volgend seizoen 2 volledige 2e klassen (2x 14) samengesteld kunnen worden. Wanneer het slechts één 2e klas zal worden, dan moeten er vier ploegen van de onderstaande lijst ingedeeld worden in regio Noord, West I of Zuid II. Dit is dus de consequentie van de versterkte degradatieregeling, die volgend seizoen ook nog een keer plaats zal vinden. In het zondagvoetbal zijn er nu 11 2e klassers in zes districten (Noord, Oost, Zuid I, Zuid II, West I en West II) en deze worden terug gebracht naar 8. In Noord, Oost en Zuid I zijn er nu twee 2e klassers, maar dat zal na volgend seizoen maar één 2e klas zijn. In Oost lijkt het er op dat dit het komende seizoen al het geval is. Begin juli zal de KNVB de indelingen bekend maken en zullen wij te weten komen welke keuze er is gemaakt en wat de tegenstanders zijn van v.v. Vorden in hun 9e seizoen in de 2e klas KNVB.

1 Bon Boys verliezer nacomp 2I Haaksbergen
2 de Tukkers verliezer nacomp 2I Lemelerveld
3 Leones verliezer nacomp 1D Beneden Leeuwen
4 Columbia degradant 1D Apeldoorn