Aanstaande zondag staat de beslissingswedstrijd op het programma om 1 plek in de 2e klasse KNVB afdeling Oost (zo), tussen Jonge Kracht uit Huissen en v.v. Vorden. Ons 1e elftal kan bij winst haar 2e klasseschap voor het 9e seizoen prolongeren en Jonge Kracht heeft promotie naar de 2e klas als doelstelling. Maar beide clubs kennen elkaar niet of nauwelijks en in ieder geval hebben beide ploegen elkaar nog nooit eerder getroffen in een officiële wedstrijd. Ook bij de jeugd en de lagere senioren ligt er geen historie tussen beide verenigingen, dus zijn wij maar eens de archieven in gedoken en als voorbeschouwing op de belangrijkste wedstrijd van dit seizoen een beeld geschetst van beide opponenten. Jonge Kracht en v.v. Vorden onder de loep.

Jonge Kracht (Huissen)

Jonge Kracht werd direct na de oorlog opgericht in 1945 en gold als een Rooms Katholieke sportvereniging, inclusief goedkeuring van de plaatselijke pastoor. Zij hebben na een jaar al de clubkleuren rood en wit aangemeten en kenden in het 2e seizoen direct al succes door te promoveren naar de 4e klas KNVB. In de bijna 80-jarige historie heeft Jonge Kracht na 1948 nooit meer in de onderbond (Nijmeegse bond) of in de 5e/6e klas gevoetbald en gold vanaf de jaren ’60 in de regio Oost als een amateur subtopclub in de regio Oost. In de jaren ’60 speelde de club uit Huissen zelfs 6 seizoenen in de 1e klas KNVB, destijds de hoogste klasse in het amateurvoetbal aangezien de Hoofdklasse pas in 1974 werd ingevoerd. Ook begin deze eeuw hebben de rood-witten maar liefst 11 seizoenen achter elkaar in de 1e klas KNVB gevoetbald. In al die tussenliggende jaren en de jaren na 2011 heeft de club met 900 leden wisselende successen gekend in de 4e, 3e en 2e klas. Op het moment dat juist Vorden van de 4e klas richting de 2e klas promoveerde (2012 t/m 2015) degradeerde Jonge Kracht juist drie keer in vier seizoenen en moest het terug van de 1e klas naar de 4e klas. In 2021-2022 wonnen zij de finale van de nacompetitie tegen GSV’38 (onder leiding van Klaas Vermeulen) en promoveerde zodoende weer naar de 3e klas.

In het eerste seizoen in de 3e klas werden zij keurig 5e en dit seizoen hebben zij in 3C een prima 3e plaats bereikt en zijn zij in het jaar 2024 met een geweldige serie bezig van 13 winstpartijen, 2 gelijke spelen en slechts 2 verliespartijen tegen VIOD en GVA. De ploeg van trainer Gert Jan Barten (trainer uit Zutphen met o.a. dienstverband bij Spero) heeft vanaf 10 maart niet meer verloren en maar liefst 7 keer gewonnen en 1 keer gelijk gespeeld (Concordia Wehl). Afgelopen zondag hadden zij echter wel een verlenging nodig en leek het er lang naar uit te zien dat zij werden uitgeschakeld door Schalkhaar. In de 93e minuut werd alsnog de gelijkmaker gemaakt en in de daaropvolgende verlenging besliste Jonge Kracht deze cruciale ontmoeting en liet Schalkhaar in mineur achter als degradant naar de 3e klas.

v.v. Vorden

Vorden bestaat dus iets langer als Jonge Kracht en is opgericht in 1929. Tot aan 1973 speelde het 1e elftal altijd in de onderbond (GVB) en ook na drie promoties in vier jaar tijd tussen 1973 en 1977 richting de 4e klas moest het in 1982 weer terug naar de Hoofdklasse GVB. In 1988, 1992 en 1998 werd er drie keer gepromoveerd naar de 4e klas KNVB, maar alleen de laatste keer werd het verblijf in de ‘grote’ KNVB verlengd met nog een seizoen. Sterker nog, na 1998 heeft Vorden 1 nooit meer lager gevoetbald dan de 4e klas KNVB. In 2001, 2007 en 2012 promoveerde het zelfs drie keer richting de 3e klas KNVB en ook nu duurde wederom alleen de 3e keer het verblijf in deze klasse langer dan 1 seizoen. In 2015 lukte het Vorden 1 zelfs om kampioen te worden in de 3e klas en ging het vlaggenschip voor het eerst in haar historie naar de 2e klas. Maar liefst 8 seizoenen heeft Vorden 1 nu in de 2e klas gespeeld en de club met 650 leden zou hier heel graag een 9e seizoen bij aan willen knopen. In de laatste wedstrijd van Bas Kortstee, Sam Abbink, Koen Oosterhuis (van de week vader geworden, dus van harte gefeliciteerd met jullie zoon!) en aanvoerder Bart Stokman is het de geel-zwarten er alles aan gelegen om ook de 3e wedstrijd in winst om te zetten en net als tegen OBW (5-1) en Robur et Velocitas (2-1) als winnaars het veld te verlaten.

Vorden 1 heeft de smaak weer te pakken in de nacompetitie nadat de laatste vier wedstrijden in de competitie slechts 1 doelpunt en ook maar 1 punt had opgeleverd. Twee weken geleden tegen OBW werd echter weer het net makkelijk gevonden en waren Koen Oosterhuis (2x), Sander Visschers (2x) en Kris Koning succesvol in de afronding. Ook tegen Robur et Velocitas werd er twee keer gescoord (Koen Oosterhuis en Sam Abbink) en lieten de geel-zwarten zien dat er in 90 minuten afgerekend kon worden met een sterke 3e klasser.